KONSEP
KEJIRANAN
MAKSUD KEJIRANAN DALAM ISLAM
Berdasarkan syarak, jiran ialah orang yang berdekatan dengan rumah kita
sama ada di kanan, kiri, di depan atau belakang mahupun di tingkat atas ataupun
bawah hingga 40 rumah dari setiap sudut.
Dalam perkataan Arab, jiran membawa maksud orang yang tinggal sebelah
menyebelah atau tetangga. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa semangat kejiranan
membawa erti satu suasana dan perhubungan yang positif dalam satu-satu kawasan
kejiranan. Ini menunjukkan bahawa Islam menitik beratkan hubungan harmoni dan
persaudaraan di antara satu sama lain dan agama Islam ialah sebaik-baik agama
yang menghubungkan pertalian dan kebaikan di antara sesama manusia.
Menetapkan lingkungan jiran dan had
jiran dalam sesuatu kawasan berbeza-beza menurut keadaan tertentu dan suasana.
Bahkan menurut Al-Alusi dalam Kitabnya Ruhul Ma’ani Fi tafsiril Qur’an Al-Azim Wa Sab’ul Masani bahawa
penetapan jiran ini dan lingkunganya secara zahir kembali kepada uruf (adat
setempat). Ini pendapat yang agak tepat kerana dalam kaedah syarak menyebutkan
setiap yang datang dari perintah syarak ialah mutlak dan sekiranya tidak ada penerangan
jelas dari kaedah melaksanakannya juga tidak dapat dijelaskan dari pemahaman
zahir bahasa maka dikembalikan kepada adat kebiasaan dalam melaksanakannya.
Manusia secara fitrah hidup bermasyarakat dan berkelompok kerana setiap
orang harus saling memerlukan di antara satu sama lain dalam menjalani
kehidupan. Tidak mungkin seorang manusia boleh hidup seorang diri tanpa
perlu berurusan dengan orang lain selama dia tinggal dalam sebuah masyarakat.
Memiliki tempat tinggal termasuk di antara salah satu rezeki dan nikmat kerana
padanya manusia tinggal dan huni serta menetap untuk melindungi diri dan
meneruskan kehidupan dengan teratur dan selesa.
Tempat tinggal itu berbeza-beza menurut situasi dan keadaan seseorang
ada yang mampu memiliki rumah yang mewah dan selesa dan ada yang hanya sekadar
mampu menghuni rumah teres dan rumah beratapkan zink dan diperbuat dari kayu
dan papan. Walaubagaimana sekalipun keadaan penempatan seseorang itu maka sudah
menjadi lumrah dia tidak akan berseorangan sebaliknya pasti memiliki jiran baik
bagaimana jenis keadaan rumah penempatannya.
Jiran muncul apabila penempatan itu dihuni oleh manusia yang lain yang
juga tinggal berhampiran dengan rumah yang dihuni oleh kita. Maka Islam dalam
memelihara hak sesama manusia serta memandu manusia untuk mencapai harmoni dan
bahagia di dunia dan akhirat turut memasukkan aspek-aspek penting yang memandu
hubungan kejiranan supaya manusia dapat hidup dalam keadaan aman dan selesa
serta mendapat kebahagiaan seperti yang disebut di dalam hadith tadi.
Muslim yang bertimbang rasa dan menyedari serta memahami hukum-hukum
agama, adalah merupakan manusia yang paling baik hubungannya terhadap
jiran-jirannya. Mereka akan sentiasa menghormati dan menimbulkan perasan ihsan
apabila berinterasi sesama jiran. Islam banyak menggariskan agar umatnya
sentiasa menjaga dan memelihara hubungan dengan jiran.
DEFINASI JIRAN DALAM BAHASA/
ETOMOLOGI
Dari segi bahasa atau
etimologi, jiran berasal daripada bahasa Arab yang membawa pengertian orang
yang tinggal bersebelahan atau tetangga. Etika Kejiranan Dari segi istilah
jiran adalah orang-orang yang tinggal bersebelahan dengan rumah, bersebelahan
kampung, daerah malahan lebih besar daripada itu iaitu jiran yang bersebelahan
dengan negara. Amat memandang berat berkaitan jiran sehingga jiran dianggap
sebagai seorang yang boleh mewarisi harta.
Sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud: "Sentiasalah Jibrail berwasiat kepadaku mengenai jiran,
sehingga aku menyangka bahwa sesungguhnya dia (jiran) layak untuk mewarisi
(mendapatkan harta pusaka)." Dalam menghayati hak-hak jiran, jiran
dibahagikan kepada tiga bahagian.
Sabda Nabi SAW yang
bermaksud: "Jiran itu ada tiga macam. Jiran yang mempunyai satu hak, jiran
yang mempunyai dua hak dan jiran yang mempunyai tiga hak. Jiran yang mempunyai
tiga hak ialah jiran yang muslim yang berkerabat, maka baginya hak jiran, hak
muslim dan hak kerabatnya. Adapun jiran yang mempunyai dua hak ialah jiran
muslim, di mana haknya ialah hak jiran dan sebagai orang muslim. Manakala jiran
yang mempunyai satu hak ialah jiran yang musyrik atau kafir." Al-Ghazali
dalam kitabnya 'Bimbingan Mukmin' telah menyenaraikan hak jiran, antaranya:
Hendaklah seseorang itu memulakan memberi salam kepada jirannya. Selain
itu kita juga perlu menziarahinya ketika sakit dan mengucapkan takziah ketika
berlaku kematian dan melawati jenazahnya. Kita sebagai seorang jiran jangan
terlalu banyak bertanya tentang hal ehwalnya dan selalu memaafkan segala
kesalahan dan kesilapannya. Sebagai jiran yang baik juga kita hendaklah menutup
keaiban dan kecelaan yang berlaku pada dirinya. Selain itu, kita perlu sentiasa
bersikap lemah lembut terhadap anak-anaknya dengan tutur kata yang baik.
Kemudian kita perlu bersiap sedia untuk menolong jiran yang ditimpa
bencana. Kemudian kita jangan sekali – kali menyakiti hati jiran seperti
membuang sampah di pinggir rumahnya dan tidak terpengaruh dengan kata-kata
orang yang memburukkan jiran kita kerana Rasulullah SAW memberi amaran keras
dan balasan seksa yang memedihkan jika sesuatu hubungan kejiranan bertukar
menjadi hubungan yang buruk.
PEMBAHAGIAN JIRAN
Islam membahagikan jiran kepada beberapa bahagian iaitu jiran beragama
Islam yang mempunyai pertalian darah, jiran beragama Islam yang tidak mempunyai
pertalian darah dan jiran bukan Islam. Dalam erti kata lain jiran jauh dan
dekat. Hal ini sebagaimana firman Allah s.w.t dalam surah an-Nisaa’ ayat 36
iaitu :
Maksud-Nya : Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya
dengan sesuatupun. dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu-bapa,
karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan
tetangga yang jauh dan teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya
Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan
diri.
No comments:
Post a Comment